Blog van Frank over rust in je hoofd

Rust in je hoofd krijgen door te schrijven

Je gaat daardoor minder piekeren.

Enige tijd geleden belde een goede vriend mij op. “Ik maak me zorgen over onze dochter,” zei hij. “Ze moet binnenkort examen doen voor het VWO diploma. Als wij haar overhoren dan dreunt ze de kennis die zij bestudeerde ongehinderd op. Maar op het moment suprême, blokkeert ze. Het zou zo jammer zijn als ze zakt. Intellectueel kan ze het gewoon. Dat zeggen de leraren ook. Ze heeft ook een ‘faalangsttraining’ gedaan. Zonder resultaat. We hebben van alles geprobeerd.”

Hij nodigde me uit voor een diner bij hem thuis, en we spraken af dat ik even met zijn dochter ging praten over haar probleem. Na een uurtje met haar gesproken te hebben was mijn conclusie dat haar brein overbezet was door gevoelens van angst, twijfel en onzekerheid. Ik gaf haar de opdracht om dagelijks over haar angst en zenuwen te schrijven. Al na een paar dagen ontdekte ze dat ze op deze manier deze onaangename gevoelens had weggeschreven. Met als gevolg dat ze zich beter kon concentreren. Zodat de bestudeerde kennis weer het licht zag. Op deze manier kon ze het ontstaan van negatieve gedachten en gevoelens, en het effect hiervan: namelijk dat ze werd meegezogen in een negatieve gemoedstoestand, pareren.

Schrijven is een proces van deblokkeren

Schrijven is voor mij hetzelfde als met een hele vieze auto door de wasstraat rijden en er schoon uitkomen. Al die vlekken op de auto staan voor gebeurtenissen, indrukken, gedachten, gevoelens, herinneringen. Door te schrijven komt de vrije associatie op gang.

 Het mooie van schrijven is dat je “zonder nadenken”, dingen gaat ontdekken zoals  dieperliggende motieven en de betekenis van ervaringen. Met name als je schrijft met pen en papier.

Ik zeg altijd: “je innerlijke wijsheid ligt voorbij het denken”.

Wat mij tijdens het schrijven altijd fascineert, is dat er dingen voor het voetlicht verschijnen die eerder niet zichtbaar waren. Natuurlijk helpt het ook om je gedachten te ordenen. Dat is prettig voor iemand wiens geest té actief of chaotisch is, zoals bij mij soms het geval is. Door te schrijven ga je ook ontdekken hoe het met je gaat, waar je naar verlangt of dat je een waardevolle persoon bent.

Je mentale kliko legen

Schrijven kan ook een manier zijn om je mentale kliko te legen wanneer die gevuld is met pessimistische gedachten, waardoor er weer ruimte ontstaat voor positieve dingen. Zoals je inspiratie weer te vinden. Natuurlijk kom je regelmatig dezelfde onderwerpen tegen, maar door de herhaling bereik je ze op een ander niveau. Soms verandert de invalshoek of je kijk op het onderwerp.

‘Shut up. Sit down and write’.

Sommige mensen zeggen tegen zichzelf: “ik kan niet schrijven, ik ben chagrijnig, onrustig, niet gemotiveerd, ik heb nu geen tijd, ik zit niet goed in mijn vel.

Mijn tip is: ga gewoon schrijven, dan zwijgt die stem die jou dé-motiveert of bekritiseert vanzelf.  En ga je ontdekken waarom je moe, chagrijnig, onrustig of ontevreden bent.

Schrijf gewoon.

Je hoeft er niet voor in de stemming te zijn. De grap is dat je gemoedstoestand hierdoor vaak positief verandert. Het werkt zeer bevrijdend. De mooiste inzichten ontstaan vaak als je in een slechte gemoedstoestand bent.

Waarom?

Omdat je antwoorden krijgt op bepaalde vragen of tot nieuwe ideeën komt. Schrijven helpt om gedachten en gebeurtenissen vanuit een ruimer perspectief te bekijken. Door te schrijven maak je ze objectief waardoor je ze van een gezonde afstand kunt bekijken. Zonder mening, zonder oordeel.

Schrijven is net als een wandeling maken door je totale bewustzijn.

Schrijven is een proces van verwerken

Wanneer je schrijft over een persoonlijk drama dan kunnen angst, spanning, somberheid verminderen.

Ik gaf een cliënte die midden in een rouwproces zat na de plotselinge dood van haar man, de opdracht om te schrijven over haar tragedie en de situatie waarin ze zat. Victoria leerde zichzelf de gewoonte aan om dagelijks een half uur te schrijven over de gebeurtenis, de impact hiervan, haar (pieker-)gedachten, emoties, gemoedstoestand. Door dit consequent te doen ging ze minder piekeren en nam de emotionele tsunami die haar eerst overspoelde, af. En wist ze het tij na verloop van tijd te keren.

Schrijven is goed voor de mentale, emotionele en fysieke gezondheid

Om ervoor te zorgen dat je mentaal en emotioneel in goede conditie blijft, is het van belang om regelmatig je ‘geestelijke afval’ te dumpen, je geest op te ruimen. Als je niet lekker in je vel zit, zijn dit vaak de eerste dingen waaraan je denkt als je ’s ochtends wakker wordt.

Wil je het zelf ervaren?

Ik geef je hierbij een aantal suggesties waarover je kunt schrijven.

>Schrijf eens vijf dingen op die je aan jezelf bevallen. En een situatie waarin dit tot uiting kwam.

>Misschien heb je weleens gehoord of gelezen over het schrijven van een ‘dankbaarheidsdagboek’.Sommige mensen krijgen de kriebels van deze term. Dan vertel ik ze dat wetenschappelijk onderzoek aantoont dat mensen die gedurende 21 dagen een ‘Dankbaarheidsdagboek’ bijhielden beter sliepen en kalmer waren. Ga gedurende 21 dagen over 3-5 dingen schrijven die vandaag goed gingen. Simpele, kleine dingen. Bijvoorbeeld: ik had een goed gesprek vandaag. Wat ik namelijk anders deed was…… .

>Ongestructureerd schrijven: ga 4 dagen, 15 minuten lang over moeilijke, lastige emoties schrijven gerelateerd aan een dramatische gebeurtenis. Ga naar die gebeurtenis, ervaar wat je voelt. En schrijf 15 minuten lang alles wat je denkt en in je opkomt. Zonder te letten op wat er uit je pen komt. Als ik deze opdracht aan mijn cliënten geef dan hoor ik terug dat ze dan 60-90 minuten somber, boos of geïrriteerd zijn, maar dat er daarna ruimte ontstaat voor optimisme.

Tip: Als je één van deze opdrachten doet schrijf dan met pen of potlood op papier.

De les die we hiervan kunnen leren is: het is belangrijk dat we onze moeilijke gevoelens bevrijden.

Spinoza zei ooit: “klaag en huil niet. Word niet verontwaardigd. Begrijp”

En dat is naar mijn mening waar schrijven voor zorgt, dat we dingen beter gaan begrijpen.

Veel schrijfinspiratie toegewenst, Frank

En wil je meer inspiratie?

 

 

Zit je in een turbulente fase en is het tijd voor een grondige verandering?

En wil je meteen in actie komen?

Boek nu een gratis gesprek