Hoeveel stress creëren we zelf?

Juist door te denken dat stress slecht voor ons is, creëren we stress.

Ken jij die advertenties die zeggen: ‘wil jij ontspannen door het leven gaan?’ volg dan deze anti-stress cursus. Hoezo ‘anti-stress’?
Als we zo’n advertentie lezen dan krijgen we misschien de indruk dat stress slecht voor ons is. En door te denken dat stress slecht voor ons is, creëren we stress.

Het allerbelangrijkste is te realiseren dat we onze eigen ‘stress-fabriek’ zijn.

Met dit Blog help ik je graag om beter te worden in het hanteren van Stress.

Hoe kun je beter omgaan met stress en kun je een burn-out voorkomen of ervan herstellen?
Dit onderwerp kun je mentaal (deel 1) en mindful (deel 2) benaderen.
Deze tweezijdige benadering maakt de aanpak completer. In deel 1 vertel ik je over de rationele/mentale benadering. In deel 2 sta ik stil bij de mindful benadering.

Deel 1 Mentaal / Mindset

1. Wat is Stress eigenlijk?

Stress is een reactie op een vervelende of uitdagende situaties. Het is belangrijk om je te realiseren dat stress een perceptie is van de situatie. Jouw inschatting hangt af van wie jij bent en wat jij in je leven hebt meegemaakt. Dit bepaalt waarom je in de ene situatie wel stress ervaart en in de andere niet. Stress is een interpretatie van een gebeurtenis of situatie. Het goede nieuws is dat we invloed hebben op zowel onze interpretatie als op onze stressreactie.

Kettingreactie
Wanneer ons verstand de situatie interpreteert als onveilig of bedreigend, dan is stress het resultaat. Onbewust worden automatische gedachten geactiveerd over ervaringen uit het verleden, die de gedachte bevestigen. Wat volgt is een soort kettingreactie. Negatieve gedachten triggeren negatieve reacties en stress in je lichaam, die de gedachte bevestigt, “oh, zie je wel..”. En voordat je het weet ontstaat er een patroon: Piekeren. En als dit patroon de kop opsteekt is het lastig om de innerlijke rust te vinden. De ene negatieve gedachte vult de andere aan, en voordat je het weet raak je in een vicieuze cirkel.

Wat zou het betekenen als je het mis hebt?
Aristoteles schreef: ‘het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.’
Hij zegt hiermee dat je de gedachte niet per se serieus hoeft te nemen. Dus: kijk uit met wat je gelooft. Stel jezelf de vraag: “is de gedachte waar?” en “helpt deze mij om goed met de situatie om te gaan?”

2. Verander je mening over stress zodat je je minder zorgen maakt.

Stress mindset
Als je anders gaat denken over stress, bijvoorbeeld door het te zien als nuttig, dan verandert ook het gevoel. Door deze mindset heb je meer vertrouwen in je vermogen om de stress in je leven te hanteren en voel je je minder overweldigd door de problemen waar je mee te maken hebt. Als je je geen zorgen maakt omdat je stress ervaart, dan ervaar je juist energie en ben je in staat om door te gaan.

Benut stress
De stress mindset vergroot motivatie en vertrouwen. Een goede stress mindset vergroot je veerkracht. Mensen met een goede stress mindset worden veerkrachtiger en richten zich op dingen die positief en haalbaar zijn.
Dus zodra je merkt dat je gespannen bent, moet je je niet druk maken wanneer je je gespannen voelt. Weet dat stress je helpt om de juiste dingen te doen.

Vroeger dacht ik in spannende situaties: “ik ga het verknallen”. Nu zie ik deze signalen als een teken dat lichaam en geest zich klaarmaken om juist te handelen. Hierdoor kan ik de druk of beproeving goed aan. Ik wil niet zeggen dat ik van spanning houd, maar ik ben er veel beter in geworden. Ik zie situaties niet meer als bedreigend, maar als een uitdaging om al mijn vaardigheden en energie in te zetten om het te doorstaan.

“Misschien moet ik mezelf wel nieuwe ‘stressdoelen’ stellen om stappen te zetten of te groeien?”

Weet dat jouw respons op druk wordt bepaald door: “hoe jij denkt over hoe goed je die druk kunt hanteren”.
Dus: ga anders denken over stress.
Ga stress zien als een hulpbron.
Het kan het verschil uitmaken tussen denken: “dit gaat me niet lukken” of: “dit gaat me lukken; ik kan de uitdaging aan.”
Anders denken verandert je overtuiging over waartoe je in staat bent en wat je kunt bereiken. Zo kun je stressvolle gebeurtenissen aan.

Doordat ik me erger, ga ik me ergeren aan het ergeren
Enige tijd geleden coachte ik een vrouw die in een bepaalde setting altijd last had van een verhoogde hartslag, zweethanden. En ook kortademigheid ervoer. Dit veroorzaakte een beklemmend gevoel op haar borst waardoor ze dacht: “Zie je wel. Potverdorie, ben ik mijn zenuwen nog steeds niet de baas.” Door zichzelf dit te verwijten, verergerde haar stress. De oorzaak was niet de gebeurtenis maar haar verklaring voor deze fysiologische gebeurtenissen. Zij trok de conclusie: “ik doe het niet goed”. Haar gedachten hadden een oorsprong in haar levensgeschiedenis, maar daar gaan we het nu niet over hebben. Elke keer als ze stress ervoer, greep deze overtuiging haar bij de keel.

De Mindset-truc
Ik leerde haar om een positieve verklaring te ontwikkelen voor haar spanning. Namelijk dat ze zich niet bedreigt voelt maar juist klaar is om de situatie aan te pakken. Deze mindset-truc veranderde haar visie, en hierdoor veranderde haar ‘bedreigingsrespons’ in een ‘uitdagingsrespons’.
En zo veranderde haar gevoel over zichzelf en haar vermogen om de situatie aan te kunnen. Inmiddels excelleert ze in een top positie in een nieuwe werkomgeving.

Les over stress: Verander je denken en het gevoel en gedrag zullen volgen.
Stress is in feite een feedbackmechanisme met als doel effectief te handelen.

3. Ontwikkel vaardigheden om met een uitdagende situatie om te gaan.

Stel nou dat je stress ervaart wanneer een collega steeds over je grenzen heen walst.
Je kunt bijvoorbeeld de vaardigheid Assertiviteit aanleren. En als je deze vaardigheid onder de knie hebt, vermindert ook de stress. Natuurlijk kun je het wel spannend vinden om assertief je grens aan te geven, maar tegelijkertijd is het een overwinning op jezelf. Dat geeft altijd een goed gevoel en bevordert het zelfvertrouwen.

Stress is ongezond als je te lang spanning voelt maar dit ontkent. Een beetje spanning hoort erbij, maar chronische stress is slecht voor de gezondheid.
Natuurlijk geldt: Voorkomen is beter dan genezen.
Maar duurt het te lang dan lukt het niet meer om de stresshormonen naar het rustniveau terug te brengen. Zeker als je jezelf geen tijd gunt voor ontspanning.
Spanning kan verschillende oorzaken hebben zoals: constant te hoge werkdruk, problemen op je werk of spanning in je relatie. Wanneer je langdurig wordt blootgesteld aan een stress veroorzakende situatie, dan kan dat zorgen voor overbelasting en burn-out.

Wees sensitief
Er zijn een aantal signalen die aangeven dat de belasting groter is dan de belastbaarheid. Het is belangrijk om ze niet te negeren maar te signaleren, herkennen en erkennen.
Als je langdurig merkt dat je snel geïrriteerd, prikkelbaar of boos bent of moeite hebt met je te concentreren, dan moet je maatregelen nemen. Andere signalen kunnen zijn dat je je gespannen en onrustig voelt. En het gevoel hebt dat je je werk en andere verplichtingen niet meer aankunt. Het kan ook gebeuren dat je op willekeurige momenten huilbuien hebt of besluiteloos bent. Mensen kunnen ook een periode hebben dat ze slecht in slaap kunnen komen, of ’s nachts wakker worden en gaan piekeren. Ook klachten als: hoofdpijn, rugpijn, hartkloppingen, misselijkheid of hyperventileren zijn belangrijke alarmsignalen. In dit geval heb ik maar 1 advies.
Tip: Raadpleeg eerst je huisarts.

4. Actie

Als je vastzit in een probleem of gewoon vastloopt, dan is het juist van belang om in beweging te komen. Stel een plan op om de situatie een positieve wending te geven. En ga vooral DOEN, ga het oplossen. Als je niet weet waar je moet beginnen, begin gewoon. Gaandeweg komen de ideeën en antwoorden vanzelf. Sommige mensen wachten op de motivatie om te gaan handelen. Maar het tegenovergestelde is waar. Door te doen komt de motivatie. Op deze manier creëer je een positieve spiraal.

Deel 2 Mindful omgaan met stress

 

5. Mediteren gaat over het managen van je gemoedstoestand en helpt bij emoties.

Wanneer je merkt dat je in piekergedrag vervalt dan is het belangrijk iets te ondernemen dat niet zomaar wat afleiding biedt, maar waar je ook je concentratie bij moet houden. Als je gewoon gaat wandelen of lopen kan je bijvoorbeeld nog steeds piekeren. Een goed voorbeeld van iets wat je kan doen om piekeren tegen te gaan is mediteren.
Het is nu ook wetenschappelijk bewezen: mediteren is de beste manier om je relatie met stress te veranderen. Mediteren heeft een grote invloed op je welbevinden en gezondheid. Je hebt 50% minder kans op een hartaanval of een burn-out en verlaagt de bloeddruk.

Meditatie is zo effectief omdat het stress verlaagt
Het gaat over je houding tegenover stress. Juist door stress te aanvaarden verandert de stress. We weten inmiddels dat meditatie een positief effect heeft op de stemming. En doordat je stemming verandert door meditatie, veranderen de gedachten en hun invloed.

Mediteren is een onderdeel van onze Veerkracht Methode. Het helpt onze klanten om kalmte te creëren en helder naar dingen te kijken. En omdat onze klanten hier zulke goede ervaringen mee hebben, hebben we een laagdrempelige meditatiecursus gemaakt die jij online kunt volgen.

De meditatiecursus bestaat uit 6 lessen en is bedoeld voor mensen die:

  • Meer mentale en emotionele veerkracht willen ontwikkelen
  • Meer momenten willen kennen van innerlijke rust en reflectie
  • Last ervaren door stress of spanning
  • Nieuwe inzichten over zichzelf willen ontwikkelen
  • Een aangename innerlijke balans willen ervaren

 

Jij ontvangt de meditaties online.

Stilte is schaars
Het lijkt tegenwoordig wel of ons brein de hele dag aanstaat. We krijgen gedurende de dag van alle kanten input en prikkels. Mediteren helpt om het brein weer op te laden. Hierna kunnen we met frisse aandacht en concentratie problemen oplossen of nieuwe ideeën ontwikkelen.

Als jij denkt dat deze cursus iets voor je is, lees meer:

Veerkracht Versterkende meditatiecursus 

Hartelijke groet, Frank Jonker

Ontdek mediteren om

stress te verlagen.

ik meld me aan voor de online meditatiecursus